Pages Navigation Menu

Gokartversenyző

Hogyan készülök a világbajnokságra?

2014 szeptemberében Misanóban tettem meg az első lépést a 2015-ös Gokart Világbajnokság (KWC) felé…

DSCF2909

A misanói aszfaltcsík, a domb mögött a MotoGP pálya, mely Marco Simoncelli nevét viseli

2013-ban lemaradtam a dániai világbajnokságról, de elhatároztam, hogy amikor a világbajnokság újra Európába érkezik (mert tavaly Brazíliában volt), én is ott leszek. Ehhez az első lépés részemről a PGK-Z International Championship Misanóban megrendezett versenye volt.

A 2015. július 19-26. közötti vb legnagyobb újdonsága, hogy most először rendezik meg sebességváltós gokartokkal. A misanói verseny azért volt fontos, mert ott is a Paolo Gagliardini által kifejlesztett PGK-Z gokartokat használták. Ez volt az első alkalom, hogy kipróbáltam egy 6 sebességes váltós gokartot, és a randevú jól sikerült. Bemutatkoztunk egymásnak, és azonnal megszerettem. A gép olyan érzést nyújtott, amit korábban egyetlen másik gokart sem. Ez a verseny azért is bír különleges fontossággal számomra, mert ez volt az első alkalom, hogy a barátnőm, Barbi gokartozni látott. A versenyről itt olvashattok bővebben – annyit elárulhatok, gyorsan összebarátkoztunk, a döntőt az 5. helyen zártam.

Másnap ellátogattunk Cameranóba, a PGK Indoor nevű pályára, mely otthont fog adni a 2015-ös világbajnokságnak. A látogatás célja az volt, hogy kipróbáljam a pályát, eddzek egy kicsit. Abban a különleges lehetőségben volt részem, hogy a pálya tulajdonosa, Paolo mutatta meg nekem a pályát, együtt edzettünk. Harminc percet gokartoztam és nagyon hasznos tapasztalatokat szereztem, hazaérve részletesen kielemeztem a pályát.

20140908_134611

Adrián a házigazdával, Paolo Gagliardinivel

 

Fő a rendszeresség

Ha az ember gokartversenyző, azzal tudja magát leginkább szinten tartani, ha benne van a sportban. Magyarul rendszeres időközönként művelni kell a sportot, még akkor is, ha épp semmilyen sorozatban nem versenyez. A rendszeres hazai versenyzést 2010-ben fejeztem be, majd 2012-ben egy újabb évre visszatértem. 2011-ben életem első világbajnokságára készülve hazai terempályákon edzettem. 2012-ben a hazai Budapest Gokart Bajnokság mellett az osztrák nyári bajnokságban is versenyeztem. 2013-ban szintén az AOM volt a tavasztól őszig terjedő versenyterepem, de 2014-ben a csapat kiszállása miatt ez a lehetőség megszűnt. A hazai bajnokságok már nem motiváltak annyira, csak néha indultam el egy-egy versenyen.

A tél aktív időszak számomra, hiszen az Austrian Indoor Mastersben minden évben részt veszek néhány futamon. Az osztrák csapat, aminek tagja voltam onnan is kiszállt, de egy-két versenyre így is minden évben meghívást kapok egy korábbi csapattársamnak hála.

Misano után a pozsonyi International Indoor Kart Cup egyik futamán álltam rajthoz, majd jött a győri AIM, mely az egyik legfontosabb verseny számomra évről-évre. Az edzés után meghívást kaptam és sikerült is győznünk. Utána az OAGB Bajnokok Tornája következett, amit Lencsés Bálint csapattársammal megnyertünk. Pár nappal a kottingbrunni AIM előtt jött a meghívás, hogy szükség lenne rám. Mondanom sem kell, mennyire örültem a lehetőségnek, amivel éltem is. A második helyen végeztünk a csapattal. Jött a tavasz, a terembajnokság véget ért, a világbajnokságig még hónapok voltak hátra. Egy versenyt terveztem a vb színhelyén, de addig is formában kellett maradnom.

Két alternatívát választottam. Az egyik a Váci Grand Prix (VGB) házibajnokság, melynek fődíja egy Formula BMW tesztvezetés. Ez a díj is vonzott. A versenyeken előzetes edzés nélkül indultam, csak az 1 menet szabadedzésemet használtam fel. Négy fordulón vettem részt, a másodikat megnyertem, de végül idő előtt kiszálltam a bajnokságból. Tudtam, hogy minden futamon nem tudok részt venni a világbajnokság miatt, és mivel így már nem volt esélyem a fődíjra, úgy döntöttem, más pályákon, más gépekkel is edzek.

11175030_1018661514820179_2404446283409314212_n

VGB Grand Prix Bahreini Futam

A másik alternatíva az Országos Amatőr Gokart Bajnokság pénteki 30 perces szabadedzésein való részvétel volt. Régen aktív versenyzője voltam ennek a sorozatnak, és szerencsére ma is szívesen látnak. A bajnokságban nem akartam részt venni, nem akartam erre koncentrálni és megosztani a figyelmemet, illetve a sok külföldi tapasztalat és a bajnoki címek miatt nem is szeretek minden pályát, a versenyzést pedig nem lehet kényszerből űzni. A versenyzés nem hiányzott, de az igen, hogy hosszú távon edzhessek, hogy gyakoroljam a koncentráció fenntartását, a konstans körözést, és egy kicsit a gokartozáshoz szükséges izomcsoportokat is átmozgassam. A Hungarokartban és a Hungaroringen rendezett edzéseken vettem részt, mert ezeket tartottam a legtechnikásabb pályáknak. A Hungarokartba egyébként is szívesen járok edzeni.

20150529_174414

OAGB tréning, Kulcs

Utána Csömör következett, ahol az edzés helyett a Bliga versenyén vettem részt, mely egy csapatbajnokság, ahol jellemző a baráti hangulat. Négyfős csapattal indultunk, és a csapattagok között volt a barátnőm is – akinek ez volt az első versenye, és akit persze én edzek -, valamint Bencze Tünde és Pataki Gábor. Jó kis verseny volt, ahol 100 kg-ra kellett súlyozni magam, így rajtoltam a 80 kg-osok ellen, és a 6.-ról a 3.-helyre hoztam fel a csapatot az első és egyetlen etapomban.

IMG_3294

Csömör – Bliga

 

A felkészülés legfontosabb pontja

A csömöri verseny után egy héttel következett a felkészülésem legfontosabb állomása, amit semmi sem helyettesíthet. Beneveztem a PGK-Z International Championship 2. versenyére, amelynek Camerano adott otthont – a pálya, ahol a világbajnokságot fogják rendezni. Azért neveztem, hogy gyakoroljak a vb-re. Ekkor vezettem először a vb-n is használt KZ-R modellt. Erre a tavalyi tapasztalataim alapján készültem, és szinte ég és föld volt a különbség a legutóbbi itt jártam óta. Az edzések és a verseny alkalmával nagyjából két órát töltöttem a pályán, ami idő alatt nagyon fontos tapasztalatokat szereztem. Hazaérve ismét mindent kielemeztem, és ezen tapasztalatok alapján készülök tovább a világbajnokságra.

A szimulátor jelentősége

Amikor valaki megtudja, hogy gokartozok, sőt versenyzek, és megkérdezi, hogy hol és mennyit edzek, a válaszom a legtöbbek számára igen meglepő. Hogy hol? Idehaza szinte sehol. Legalábbis nem rendszeresen. Régen, amikor állandó résztvevője voltam egy bajnokságnak, egyáltalán nem volt szükségem plusz edzésre. Csak eljártam a versenyekre, és az ottani szabadedzéseket használtam ki. Most sincs sajnos olyan, hogy mondjuk heti több alkalommal edzenék valahol. Igazság szerint itthon nem is könnyű a vb-re készülni. Pláne idén. Hiszen sehol nincs lehetőség PGK-Z gokartokkal edzeni, de még csak sebességváltós gokartokkal sem. A bérgokart pedig nem igazán hasonlít erre. Az egyik 30-40 lóerő, a másik 10. Egy bérgokart egyszerűen nem is rendelkezik akkora nyomatékkal és olyan gyorsítási képességekkel, ami csak megközelítene egy váltós gépet. Teljesen másképp kell gázt adni, és ez csak egy a sok különbség közül. Persze szükség van bérgokartozásra, hogy az ember gyakorolja a gokartozáshoz szükséges mozdulatsorokat, hogy érezze maga alatt a gépet, hogy valami mozog alatta, a tapadást, és hogy szinten tartsa a testét. Egy szimulátor ezeket nem tudja visszaadni. De mégis. A felkészülésem legfontosabb eszköze a szimulátor. Úgy mondanám, hogy a szimulátorozást kiegészíti a bérgokartozás. Ami az órák számát illeti, mindenképp. Idén sikerült megtalálnom a számomra ideális szoftvert, és az általam kitalált konkrét edzésterv szerint használom a programot. Nehéz pontosan megmondani, hogy mekkora a szerepe, de a legutóbbi cameranói PGK-Z versenyen mutatott teljesítményemet, vezetésemet legnagyobb részt ennek köszönhetem, ennek segítségével alakítottam ki mind vezetéstechnikai, mind mentális szempontból a stratégiám.

Fejben dől el

Szokták mondani, hogy minden fejben dől el. Ám ez nemcsak egy üres idézet tőlem, amit az interneten olvastam, hanem engem is érdekel a sport pszichológiai oldala. Sokat tanultam a bekezdés kezdő mondatában idézett sportpszichológia könyvből. A szimulátor is a mentális felkészülésem, a koncentrációs képességem javításának eszköze, valamint a sok-sok elemzés, agyalás, utólag egy edzésről, versenyről vagy a pálya előzetes kielemzése a belső kamerás videók segítségével.

Fontos a megfelelő erőnlét és állóképesség

Nem szabad elfelejteni, hogy egy versenyzőnek saját magával szembeni kötelezettségei vannak. Ahogyan az ő feladatuk és érdekük a képességeik fejlesztése, ugyanúgy annak biztosítása is, hogy olyan fittek legyenek, amennyire csak lehetséges. A verseny fizikailag és mentálisan is fárasztó, a fizikai fáradtság a koncentrációból is elvesz. A hosszútávú versenyek megedzettek. 2009-óta veszek részt endurance versenyeken, a legtöbb ezek közül 12 órás, amiken 3-4 órát szoktam vezetni, anélkül, hogy romlana a teljesítményem. Igazság szerint, nem szoktam elfáradni, maximum másnap érzem, hogy van egy-két lila folt itt-ott. A gokartozás megedzett, de azért fontos a folyamatos karbantartás. Régebben sokat úsztam, leginkább nyaranta, mostanság a futásra is rákaptam a barátnőmnek hála. A futás nem rendszeres, heti 1-3 nap pár kilométer. Mindkettő jó állóképességi edzés. Az AIM-es pályafutásom kezdetén húzódzkodással erősítettem, és ezen szokásomat megtartottam, mert csak ezzel is képes vagyok biztosítani a versenyzéshez szükséges erőnlétemet. Egy fitball labda is a segítségemre van, illetve gumikötelekkel edzek. A gumiköteles edzésre nemrég szoktam rá, heti szinten több nap 15-20 perces gyakorlatsorokat végzek. Néha használok kondigépet, heti egy-két alkalommal, de csak 20-30 perc erejéig.

Jó társaságban jó futni

Jó társaságban jó futni

Táplálkozás és pihenés

Fontos, hogy az ember kipihent és energiával teli legyen a versenyek előtt. Még ha korán is kell kelni egy verseny miatt, tudatosan odafigyelek rá, hogy a verseny előtti időszakban eleget pihenjek, hogy a kellő pillanatban elegendő energia álljon a rendelkezésemre. Szerencsére jó alvó vagyok, tudom, hogy jól kell aludnom a versenyt megelőző éjszaka, és az elmém valamiért általában engedelmeskedik is, sok órát tudok aludni a versenyek előtt. Arra figyelek, hogy ne egyek túl sokat a verseny napján, de igyekszem olyan ételeket fogyasztani, amik sok energiát adnak. A versenynap alatt egyébként általában nincs étvágyam, így akkor keveset fogyasztok. Nincs táplálkozási tanácsadóm, vagy ilyesmi, mint ahogyan edzőm sem, mindent a saját tapasztalataim szerint végzek, a jól bevált módszereimet követem. A testem jelzéseit pedig tudom értelmezni.

A vb hete

A világbajnokság előtt lehetőség van még a helyszínen edzeni. Én is így tervezem. A többi versenyzőhöz hasonlóan pár nappal a nagy verseny előtt érkezem majd Cameranóba, hogy gyakorolni tudjam még a pályát. Hogy mennyi edzéslehetőségem lesz, az sajnos az anyagiaktól függ, ugyanis az edzésekért külön kell fizetni. Addig követem a bevált rendszert: szimulátor, valós gokartozás, mentális felkészülés, fizikai felkészülés.

facebookgoogle_plus

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>